Muzeul de Tipografie a participat în cadrul Simpozionului Internaţional Anual al Muzeului Brukenthal din 2023 cu lucrarea "Teascurile şi maşinile cilindrice în Tipografiile din Ţara Românească şi Moldova între anii 1800 şi 1910" articol care a fost publicat în ediţia tipărită a catalogului muzeului Brukenthal alături de celelalte lucrări participante.
TEASCURILE ŞI MAŞINILE CILINDRICE ÎN TIPOGRAFIILE
DIN ŢARA ROMÂNEASCĂ ŞI MOLDOVA
(între anii 1800 şi 1910)
Delia Petrescu şi Tudor Petrescu
Muzeu Atelier Tipografie Sibiu
Abstract: The work is an inventory of wooden screw presses and cylindrical machines in the printing houses of Ţara Românească and Moldova between the years 1800 and 1910. Attached to the work are two maps with the title "The printing houses of Ţara Românească and Moldova between the years 1800 and 1910" and the "The wooden screw presses and cylindrical machines in the printing houses from Ţara Românească and Moldova, between the years 1800 and 1910".
"Hand press" is the archaic name of the screw-type wooden printing press and the cylinder press is the printing press.
In Ţara Românească and Moldova there were 16 important typographic center (Bucharest, Iaşi, Buzău and Râmnicu – Vâlcea, Mănăstirea Neamţului, Craiova, Brăila, Galaţi, Focşani, Bolgrad - today Ukraine, Botoşani, Ploieşti, Bacău, Turnul Severin, Bârlad) more precisely 50 urban communes:
- 4 cities with metropolitan and episcopal seats - Bucharest, Iaşi, Buzău and Râmnicu - Vălcea
- 3 monasteries - Neamţulului, Căldăruşani and Manolea - Suceava
- 5 rural municipalities - Moineşti and Sinaia
Keywords: hand presses, “Boston” presses, cylindrical machines, printing, pre-industry, industry.
Cuvinte cheie: teascuri, “Bostoane”, maşini cilindrice, tipografie, preindustrie, industrie.
Lucrarea de faţă este un inventar al teascurilor şi maşinilor cilindrice din tipografiile din Ţăra Românească şi Moldova între anii 1800 şi 1910. Lucrarea are anexat două hărţi cu titlul “Tipografiile din Ţara Românească şi Moldova între anii 1800 şi 1910” şi “Teascurile şi maşinile cilindrice în tipografiile din Ţara Românească şi Moldova, între anii 1800 şi 1910”.
“Teascul”1 este denumirea arhaică a presei de tipar din lemn cu şurub iar maşina cilindrică2 este presa pentru tipar.
Referinţele bibliografice au avut ca primă sursă cartea lui Antonovici I. şi Creţu Gr., "Tipografiile din România de la 1801 pâna astăzi” din 1910, în care sunt prezentate cercetarile persoanle ale prof. Gr. Creţu, extrase din cărţi, ziare, registrele Academiei române, listele tipografiilor, tabloul tipografiilor din România publicat de Direcţia de statistică a ministerului Justitiei, prefecturilor, No. 12669, Annuaire général de Roumanie fondé par Fr. Damé en 1873, Anuarul României editat de Ch. Delattre la 1890, Anuarul naţional al României întocmit de Emile Melbert în 1900, Anuarul General al României de C. I. Brăitoiu din 1905, Cartea de adrese a Bucureştilor pe 1883 de G. Ionescu, Anuarul Bucureştilor de la 1884 editat de Carol Göbl, Almanahul tipografic al lui G. Filip de la 1897, Solidaritatea 1880 – 1882, Vocea lucrătorului tipograf 1881 – 1882.
Sursele secundare care stau la baza lucrării sunt “Almanahurile Graficei Române” publicate între anii 1926 şi 1929, “Vocabularul tipografului român” şi “Cartea Tipografului” scrise de Virgil Molin în 1923.
În Ţara Românească şi Moldova au existat 16 centre importante din punct de vedere tipografic (Bucureşti, Iaşi, Buzău şi Râmnicu – Vâlcea, Mănăstirea Neamţului, Craiova, Brăila, Galaţi, Focşani, Bolgrad - astăzi Ucraina, Botoşani, Ploieşti, Bacău, Turnul Severin, Bârlad, Roman) mai exact 50 de comune urbane:
4 oraşe cu scaune mitropolitane şi episcopale - Bucureşti, Iaşi, Buzău şi Râmnicu – Vălcea
3 mănăstiri – Neamţului, Căldăruşani şi Manolea – Suceava
5 comune rurale – Moineşti şi Sinaia
BUCUREŞTI
Tipografia Mitropoliei, 1678 – 1836 şi 1851 – 1860
"Tipografia de la Cişmeaua lui Mavrogheni", 19 Apr. 1818 – 11 Oct. 1830
"Tipografia de muzică bisericească" a lui Petru Efeşiul, 1820
Ion Eliade, 13 Martie 1830 – Sept. 1848,
Eliade şi Asociaţii, Dec. 1859 – 1865
Tipografia grecească "Eliade şi Fraţii Cristide, 1836 – 1838
"Tipografia Curţii" Frederic Walbaum, Noem. 1837 - 1846
Serdarul Zah. Carcalechi, 18 Ian. 1838 – 130 Ian. 1857
August Ruof, de la 16 Apr. 1825 – Sept 1839
Tipografia Colegiului Sfântul Sava, 1 Apr. 1839 – 1860
Pitarul Const. Pencovici, 1839 – 1844,
Iosif Gopainig, 1844 – 1859,
Anton Pann, 1844 – 1854
C. A Rosetti et Winterhalder, 1846 – 1852
C. A. Rosetti, Ian. 1858 – Febr. 1873
Ferd. Ohm, 1852 – 1861
"Naţională" Iosif Romanov et Co., 1855 – 12 Mar. 1860, "Naţională" St. Rasidescu, 1860 – 1866, "Asociaţia secretă"3 cu C. N. Rădulescu 1867 - 1876,
"Noua tipografie Naţională" C. N. Rădulescu şi St. Rasidescu, 1 oct 1877 – 7 Apr. 1880, M. Hagi Jecu 1890
"Secolul" Gr. Botsuiceanu, 13 mai – 5 Dec. 1857
Emanoil Poenescu, 1857 – Nov. 1857
"Lexicografia" Nifon Bălăsescu, 1857 – 1858
"Naţionalul" V. Boerescu, 19 Dec. 1857 – 1858
Carol Wahlsteinr, 1858 – 20 Dec. 1860, urmat de fiii Iosif şi Gheorghie până în 1866
Adolf Ulrich, 23 Iul. 1859 – 1863
Carol Sathmari, 1860 – 1861
Ministerul de război, 1860 – 1866
Oprea Demetrescu, 1861 – 1864
"Spectatorul" Tabacopulo (greco – românească) 16 Mar. 1862 - 1863
Toma Teodorescu, 1862 – 1881
Gheorge Danielopulo et Co, 1862 – 1863
Cezar Blliac, Iun. 1863 – 1865
Adolf Baumgarten, 15 Nov. 1863 – 1872
T. Vaidescu, 1863 – Iun. 1871
T. Mihăescu, Iun. 1871 – 23 Apr. 1881
"Lucrătorii asociaţi" Mai. 1865 – 1883
"Tipografia Monitorului”, 24 Oct. 1865 – 15 Mai 1866
Tipografia de muzică a lui I. Cart, 1865 – 1875
"Noua tipografie Laboratorii români" 1868 – 1879
C. Petrescu Conduratu, 1869 – 1879
"Ţeara" N. Blaramberg, 1870 – 1872
“Le Peuple Roumain”, N. Blaramberg, 1885 – 1886
Al Andrici, 1870 – 1874
Socec, Sander et Teclu, 26 Oct. 1871 – 1909
Iohann Weiss, 1872 – 18 Sept. 1889 şi 1895
Anton Manescu, 1873 – 1876, cu schimbarea numelui în Dorotea P. Cucu
Dim. Aug. Laurian, 1873 – 1874
Tipografia bulgărească, “Svoboda” Liuben Caravelof, 1873 – 1876
Tipografia bulgărească D. Ivansco, 1874 – 1876
Al Al. Grecescu, 1873 – 23 Apr. 1886, 1887
“Iris”, Pantazopol, 1875 – 1887, 1895
“Românul”, Carol Gobl, 16 Apr. 1876 – 1909
Ştefan Mihălescu şi Grigorie Luis, Aug. 1876 – Sept. 1879
“Hajoetz”, Mihel Aziel, 1 Nov. 1877 0 1909
Max Becker, 1877 – 1878
“Centru” N. Miulescu, Oct. 1878 – 1909, numită la început “Independenţa”, Dimitrie Papazolu,
“L'Orient”, Emile Galli, Apr. 1978 – Mai 1978
“Comerciala” Elia Graşiany, Apr. 1878 – 1909
“Tribuna româna”, N. Ionescu şi Gr. Cezar, 15 mai 1878 – Iun. 1880
Isac Binder, 15 Sept. 1878 – 1909
“Femeia română”, Maria Flechtenmacher, 2 dec. 1879 – 12 Apr. 1881
“Moderna”, Gr. Luis, 1879 – 1882
“Română”, Samuel L. Offenberg et Wundermann, 29 Iun. 1879 – 1881
“Amicul literaturei” Maria (Maşinca) Birnstigl, Oct. 1880 – 1884
Băncii Naţionale, Sept. 1880 – 1909
Tipografia romano – grecească “Curierul român” şi “Curierul Romaniei”, Hristodul I. Suliotis, 15 Aug. 1881 – 8 Mar. 1882
“Govora”, Gr. Har. Gradea, Dec. 1881 -1887
Tipografia “Cărţilor bisericeşti” a sinodului, Casei Şcoalelor, 17 Ian – 1882 – 1909
Portofoliul român Bonifaciu Florescu, 1882 - ?
“Silloghi”, Timoleon Rubinis, 7 Mar. 1882 – 1884
“Poporul”, Niculae Basarabescu, 17 Apr. 1882 – 20 Apr. 1892
Ioan G. Costescu, 23 Apr. 1882 – 1884
“Minerva”, “a căpitanului francmason”4
Moritz Benedict Baer, 1884 – 1909
Macri et Co., 1884
Româno – italiană “Universul”, Luigi Cazzavillan, 1 Aug. 1884 – 1909
“Telegraful”, I. C. Fundescu, Noem. 1884 – 31 Aug. 1888
“Tipo – litografia Naţională”, Ascher et Klein, 1885 – 1889
“Presa (teascul) Mateiu Basarab”, Al G. Cantacuzino, 1885
Ştefan Petrescu cu teasc, 1885
“Revista literară”, T. M. Stoenescu, 1886 - Aug. 1887
Sigmund Schwartz, 1886
Tipo – litografia Eduard Wiegand, 1886 – 1897
Weisberg et Klein, 1886
“Epoca”, N. Filipescu, 19 Oct. 1886 – 10 Mai 1889
“Epoca”, N. Filipescu, Nov. 1895 – 19 Iul. 1889
“Centrala”, C. Popescu et Weiberg sau Fraţii Popescu, 1886 – Mai 1891
“Românul” Vintilă C. A. Rosetti, 13 ian. 1886 – 18 Nov. 1895
“Căile ferate române”, 15 Oct. 1893 – 1909
“Adevărul”, 7 Nov. 1895 – 1909
“Clemenţa”, tipo – lito – zincografic şi de legat cărţi, Iacob Taranu, I. Teinger şi M. Reiner, 1898 – 1909
“Minerva”, arte grafice şi editura, Sept. 1889 – 1909, are catalog, directorul G. Filip, “Solidarit”I, 15 Aug. 1909
“Paris”, 1 dec. 1890 – dec. 1904
“Rümanischer Lloyd”, 1893 şi 2 Iun. - 1909
La 1910 erau în Bucureşti 54 tipografii.
Tipografiile înfiiţate după 18 mar. 1884, data promulgării Legii firmelor, se găsesc în registrele tribunalelor iar pentru tipografiile înfiinţate după 1886 se găsesc în Anuare şi Almanahurile tipografice şi în registrele cărţilor şi jurnalelor legale ale Academiei romăne şi ale bibliotecilor Centrale din Iaşi.
IAŞI
Tipografia Mitropoliei, 16 Dec. 1679 – 1848
Tipografia elinească de la mănăstirea Treierarhi, 1813 – 1821
“Institutul Albinei” Gheorghie Asachi, 1 ian. 1832 – 1875
Fraţii Foureau, 1833
Profesor Kemminger, 1833
Tipografia evreiască, 1833
“Cantora Foaei săteşti”, Mihai Cogalniceanu, 4 Febr. 1840 – Mai 1846
“Romano – franceză”, Dim. Gane, 1850 - 1855
“Buciumul român”, 1 Iun. 1850 – 22 mar. 1894\1909
Adolf Moritz Bermann, 1855 – 1862 – 1879
Scarlat Savul, 1879 – 1886
Herscu Goldner, româno – evreiască, Sept. 1856 – 1909
C. Gane, 10 Iun. - 5 Sept. 1856
E. C. Miclescu, 1859
Tipografia Statului, Sept. 1859 – Mai 1860
“Tribuna română”, N. Ionescu, 16 Apr. 1861 – 1876
“Junimea” a societăţii “Junimea”, 24 Sept. 1866 – 1 oct. 1871
D. Ghiorghiu, 1870 – 1 Nov. 1883
D. Ghiorghiu, “Noua”, 1884 – 1894
“A lucrătorilor români asociaţi”, 10 oct. 1871 – 1872
“Grădinei botanice”, dr. An. Fatu, 1874 – 1877
“Lucrători români asociaţi, Oct. 1883 – 1890
“Naţională”, 2 Febr. 1872 – 1909
Mih. Catichi, 1875 – 1880
Teodor Bălăşan, 1 Iul. 1876 – 18 Ian. 1818
Wagsal şi Z. Leinwand, 1876 – 1909
“Aurora”, S. L. Offenberg, 1877 – 1878
“Steaua României”, 30 Ian. 1879 – Apr. 1881
Onicescu, 1881
“Universala”, Isidor Schor, 1886 – 1902
M. Gottlieb, 1886 – 1909
P. C. Popovici, 1890 – 1897/1909
“Noua”, Mathes, 1890 – 1892
“Miron Costin”, Corn. Codrescu, 1891 – 1897
Reischer, 1880 – 1900
“A la minute”, 1893
“Gutenberg”, 1893 – 1904
“Evenimentul”, 18 Ian. 1894 – 1909
Comercială a legătorului Leib Rabinovici, 1894 – 1909
“Dacia”, 1 Mai 1897 – 1899
Sol. Stein şi M. Stâncă, fabrica de tipărit capsule farmaceutice, 1899 – 1909
Tipografia “Şcoalei academice”, G. Butman, Sept. 1900 – 1908
“Progresul”, A. Grinberg, 1905 – 1909
La 1909 erau 13 tipografii din care “Universala” închisă pe termen nedeterminat.
BUZĂU
Tipografia provizorie de la episcopie, 1832 – 1833
Tipografia Episcopiei, 1691 – 1704, 1743 – 1747, 1867 – 1869 şi 1834 – 1870
“Noua tipografie română”, Al. Georgescu, Mai. 1873 – 1909
La 1909 erau 5 tipografii.
RÂMNICU – VÂLCEA
Tipografia Episcopiei, 1705 – 1827 şi Aug. 1860 – 1866
Oprea Dumitrescu, Bucureşti, 1871 – 1909
Oscar Thüringer, 1902 – 1909
În 1909 existau 3 tipografii.
MĂNĂSTIREA NEAMŢULUI, CRAIOVA, 1807 – 1883
Pictorul Const. Leca, 25 oct. 1838 – Sept. 1846
Iosif Legătorul, 1858, Samtica, Sept. 1846 – 1878
Prof. T. Macinca, Sept. 1862 – 1864
“Prima tipografie română”, G. Chitu şi I. Teodorian, 16 Sept. 1871 – 1876
Filip Lazăr, 1874 – 1896/1897 – 1900
Santu Benvenisti şi Santu David, 1876 – 1909
“Asociaţii Români”, în număr de 5, 28 Dec. 1883 – 1909
În 1909 erau 8 tipografii.
BRĂILA
I. Penescu şi Co., 18 Dec. 1839 – 1841
Sucursala Francisc Monferrato – Galaţi, Sept. 1848
Dim. I. Samoladà, 1853 – 1868
An. R. Brăileanu, 1858 -
“Unirea”, Ilie Boerescu şi Per. M. Pestemalgioglu, 1858 – 1869 – 1909
Românobulgară, St. Raşidescu, 1863 – 1864
Românobulgară, Hagi T. Vaclidov, 1864
Românobulgară, Hagi D. Panicǐkof, 1870 – 1876
“Universala”, C. P. Nicolau, 1888 – 1909
“Moderna”, Max Fränkel, 1896 – 1909
În 1910 erau 9 tipografii, majoritatea evreieşti.
GALAŢI
Francisc Momferrato, 1 ian. 1847 – 1871
A. Comisiei europeene a Dunării, 1856 – 1871
Fried. Thiel, 1860 – 1873
Otto Bielig, 1871 – 1873
“Comerciala Isidor Schenk, 1873 – 1909
“Română”, G. Mihăilescu, 1873 – 1888
“Danubiana”, Iacob Hubert, 1873 – 1881
“Danubiana”, Nebunelli (Ioan şi Timolean)
“Lucratorii asociaţi”, G. Balasescu şi D. Chiriac, 1877 – 1909
“Naţională”, Avram Friedmann, 1878 0 1909
“Dacia”, C. Resu, 1880 – 14 oct. 1884
“Cooperativa”, Costin Varlam şi Sotir Manios, 1883 – 1888/1892
“Aurora”, Fraţii C. Dimitriadi, 6 Dec. 1892 – 1909
Muterperl et Kohan, 15 Aug. 1887,
“Unirea”, Marcu Sruloviţ
“Moderna”, Ap. P. Antoniade, institut de arte grafice al Curţii regale, 1892 – 1909
În 1909 erau 10 tipografii, Cf. Pacu, 1889 – 1891
FOCŞANI
Tipografia Comisiunii centrale, mai 1860 – Mai 1862
Dim. Samolada, 1868 – 1894
C. Goldner, 1869 – 1876 – 1894
“Unirea”, A. Codreanu, 1883 – 1909
În 1909 erau 5 tipografii.
BOLGRAD (Ucraina)
Tipografia Şcoalei centrale, 1861 – 9 Oct. 1878
“Ecoul Bolgradului”, T. Boldur Latescu, Iul. 1872 – Mai 1873
BOTOŞANI
Tipografia “Botoşani”, I. Veniamin Adrian, Apr. 1866 – 1875
“La Concurenţa”, Clara Marcovici et Co., 1880 – 1900
“Progresul”, Bernhardt Seidmann, 1892 – 1909
“Moldova de sus”, prof. G. Buzoianu, 1896
În 1909 erau 5 tipografii5
PLOIEŞTI
G. Wallenstein, Iun. 1866 – 1872
I. G. Costescu, Aug. 1872 – Apr. 1882
Tipografia bulgărească, Asèn Dim. Panicǐcov, 1877 – 1878
“Progresul”, C. T. Grigorescu, proprietarul Democratului, Apr. 1880 – 1882, când deveni proprietatea lui D. A. Drăghiceanu care împreună cu inginerul I. Gheorghiu, au zidit în 1884 “Fabrica Progresul, stabiliment de arte grafice, confecţiuni de hârtie şi carton”6 Cf. Almanahul tipografic, VII 1863 – 1880
“Democratul”, 26 Aug. 1883 – 1888, Aron Trifu
În 1910 erau 7 tipografii.
BACĂU
Tipografia “Bacău”, fraţii T. I. Tăutu, 1866 – 1893
“Fraţia”, Febr. 1868 – 1909
La 1909 existau 5 tipografii7
TURNU SEVERIN
Sucursala tipografiei Teodor Macinca şi Iosef Samitca din Craiova, mai 1868 – 1909
C. M. Georgescu, 1876 – 1882, asociat cu Schlenger, în 1882 cu Samitca şi între 1883 – 1892 individual cu numele “Moderna”
Emil I. Knoll, 1880 – 1909
I. O. Niculescu şi Lucretia Cutuiu, 1895 – 1903/1909
În 1909 erau 4 tipografii.
BÂRLAD
Tipografia asociaţiunii pe acţiuni “Unirea”, prof I. Popescu, Iul. 1869 – Mar. 1894
G. Catzafany, 20 oct. 1878 – 1908
“Română”, a librarilor V. D. Vaşiliu şi G. Man. Barbu, 1 mai 1887 – 1888
G. V. Munteanu, 27 Oct. 1890 – 1909
“Noua tipografie” sau “Progresul”, Sigmund Gross, 1894 – 1900
“Moderna Gutenberg”, Sam. Segall şi Hermann Stein, 1896 – 1902
“Comerciala”, C. S. Leţcae, 1900 – 1 Sept. 1908, se mută la Huşi
C. D. Lupaşcu, 18 Febr. 1903 – 19098
În 1909 erau 3 tipografii: Mih. Budisteanu şi Co. Carzafany, Munteanu şi Lupaşcu
ROMAN
G. V. Sandu, “Armonia”, febr. 1870 – Iun. 1887
Asociaţii N. Ionescu şi G. Cubelca, 1875 – 1878
“Noua tipografie”, G. I. Cubelca, 1879 – 1892, “o parte este vândută lui Leon Friedmann”9
ALTE LOCALITĂŢI
GIURGIU
T. Vaidescu, 22 Apr. 1871
PIATRA
“Muntele – Pion”, T. Tautu, 1871
SULINA
“Socrates”, G. P. Avgherinos, 1871
HUŞI
“Asociaţii”, Oct. 1871
PITEŞTI
Al. Al. Grecescu şi G. Popescu, Mai 1872
TURNU – MĂGURELE
G. Wallenstein, 1872
FĂLTICENI
Fraţii T. şi I. Tăutu, Mai 1873 – 1875
TÂRGOVIŞTE
T. Mihaescu, 1873
VASLUI
C. Andrievici, 1874
RÂMNICU SĂRAT
P. T. Pecetescu, 14 dec. 1874
CARACAL
Sucursala tipografiei Chiţu – Teodorian, Craiova 1874
CĂLĂRAŞI
Tipografia judeţului Ialomiţa, 24 Febr. 1875
DOROHOI
Ilie G. Raclis, Aug. 1875 – 1891
SATUL MANOLEA – SUCEAVA
Schitul lipovean, 1875
TECUCI
G. Bălăşescu şi D. Chiriac, 1 oct. 1876 – 1877
TULCEA
A. Frânghia, 15 Aug. 1877
SLATINA
Moritz Löbelsohn, 1877 – 1881
MĂNĂSTIREA CĂLDĂRUŞANI
Teofilact Dinu, Mar. 1879
CONSTANŢA
Per, M. Pestemalgioglu din Brăila, 12 mai 1880
TÂRGU JIU
“Naţională”, N. D. Milosescu, 5 Dec. 1880
MĂNĂSTIREA CERNICA
Toma Teodorescu, 1881
CÂMPULUNG
G. Popescu din Piteşti, Oct. 1885
TÂRGUL OCNEI
H. Margulies – Bacău, 1886
TÂRGUL NEAMŢULUI
Lupu Eisenştein, 1887
ALEXANDRIA
“Întâia tipografie şi librărie Asociaţii”, 9 Iun. 1889
HÂRLĂU
H. Frank, Mai 1890
SINAIA
I. Baboianu, 4 Iul. 1890
TÂRGUL FRUMOS
Alter Grünstein, 1890
CALAFAT
Petre Ghergulescu, 15 ian. 1892
CÂMPINA
I. Baboianu, 12 Apr. 1894
ROŞIORII DE VEDE
“Roşiorul”, 31 Iul. 1894
OLTENIŢA
Niţă Mânzu, 22 Iul. 1896
CUZA – VODĂ
G. Crăiniceanu, 15 Aug. 1897
CORABIA
Ilie C. Rădulescu, 9 Nov. 1897
MOINEŞTI
M. Rabinovici, 1900
BREAZA DE SUS PRAHOVA
I. Baboianu, 1902
FĂLCIU (Vaslui)
Revista Plugul, 31 ian. 1904
BALŞ ROMÂNAŢI
N. M. Ionescu, 23 Oct. 1905
VĂLENII DE MUNTE
“Neamul românesc”, 24 Apr.1908
“BOSTOANE” ŞI TEASCURI
“Teascul”10 este denumirea arhaică a presei de tipar din lemn cu şurub iar maşina cilindrică11 este presa pentru tipar. Maşinile “Tiegel”12, sunt prese mai uşoare, acţionate manual (cu mâna sau cu piciorul) şi automate, turnate monolit din fontă, iar maşina cilindrică13 este presa pentru tipar.
TEASCURI
La jumătatea secolului al XIX – lea, în tipografiile româneşti existau teascuri din lemn.
Teascurile de la Râmnicu Vâlcea au fost realizate de Iacov Stamati în anul 1799 pentru tipografia Mitropoliei din Iaşi.
Teascul de “păr” este donat mănăstririi Neamţului de tipograful Strilbiţki în 1800 - teascul cel mai vechi al lui I. Eliade realizat după modelul de la Mitropolie.
În anul 1850 la Galaţi tipograful Momferrato îşi construieşte primul teasc.
Iar în anul 1853 în Bucureşti tipografii Carcalechi şi Anton Pann îşi finalizeaza teascurile.
Înlocuirea teascurilor de lemn cu teascuri din tuci14 s-a facut treptat, prima data înlocuindu-se fundamentul15 şi laba16, una asemănătoare era a tipografului Samitca de la Craiova.
La sfârşitul anului 1909 nu mai exista nici un teasc de lemn, toate erau din fontă.17
MAŞINI “BOSTON”
Maşinile „Boston” sau „Tiegel” se găseau în tipografiile din Sulina, Târgu Neamţ, Calafat şi Hârlău.
Fig. 01: Maşină manuală “Tiegel” Boston, sursa foto: Molin, Virgil, Almanahul graficei române 1927, Tiparul scrisul românesc Craiova, 1927
MAŞINI CILINDRICE
MĂNĂSTIREA NEAMŢULUI
Primul atelier tipografic, la Iaşi, condus de Mihail Strilbiţki în anul 1782, iar în anul 1785 îşi deschide propria tipografie unde tipăreşte cărţi populare şi manuale practice iar după 1800 Mihail Strilbiţki donează o parte din utilajele tipografiei către Mănăstirea Neamţului.
La Mănăstirea Neamţului, stareţul Neonil a adus presa No. 129, format No. 6, din fabrica Leo Müller, succesor Witwe din Wien în 1845, care în 1859 devine a statului Iaşi şi în anul 1860 - 1862 a Comisiunii centrale din Focşani, care la 1909 era funcţională.
La Iaşi G. Asachi a adus a doua presă mecanică în 1849 din fabrica Leo Müller, presa “desfiinţată de Iacob Ţăranu în 1903, după ce Statul, căruia îi propusese să o primească în dar pentru muzeu, îi ceruse să o transporte de la Iaşi”18
În Iaşi T. Codrescu şi D. Gusti cumpăraseră în 1852 No. 202, format 19, de la Leo Müller, care exista în anul 1909 la tipografia “Moldova” din Galati, iar a doua maşină de la Georg Sigl – Wien (Berlin) de la 1861, lucrează din 1889 la tipografia “Buciumul Român” din Galaţi, care aparţine în anul 1909 lui P. P. Stănescu.
După Solidaritatea II 25 la “Buciumul român” din Iaşi al lui Codrescu, în Febr. 1881, existau următoarele echipamente: o maşină veche cu sisteme noi şi o maşină de la sucursală asigurată de G. I. Tufescu care tipărea jumătate de coală.
Tipografia Statului din Iaşi a folosit o jumătate de an între 1859 şi 1860 maşina Mănăstirii Neamţului.
H. Goldner cumpără o presă Sigl în 1866.
“Junimea” a început cu o presă Heinrich Löser Wien, adusă din Bucureşti de la Concesiunea Monitorului Oficial, în 1871, de Goldner, care în 1874 a mai cumpărat o presă de la Kaiser et. Fried.
Costache Rosetti Solescu şi T. Bălăşan, au adus din Viena, în Ian, 1872, o presă Löser veche, format Nr. 12, pentru “Naţională” care în 1883 a fost trecută ca “material brut” la fabrica lui Albert et Co. din Frankenthal.
Bălăşan în 1876 şi-a cumpărat un Kaiser nou.
În anul 1881 tipograful D. Gheorghiu şi ziarul Steaua României mai aveau maşini cilindrice.
În Iaşi existau 10 tipografii care în anul 1881 aveau 10 maşini cilindrice, 6 teascuri şi un teasc Goldner pentru tipărirea cărţilor de joc.
Fig. 02. Maşină de tipar, sursa: Molin Virgil, Vocabularul tipografului român, Editura autorului, Craiova, 1923, pag. 22
ILFOV
La tipografia Buda între 1787 şi 1856, era proprietar editorul braşovean Carcalechi.
BUCUREŞTI
În anul 1845 la Bucureşti tipograful Copainig comandă maşina Müller, inactivă până în 1852 din lipsa de personal calificat pe postul de maşinist special.
Mitropolia Bucureşti deţinea 2 maşini Löser în anul 1851 şi 1852, care au fost operate de maşinistul Franz Göbl.
Romanov şi Rasidescu au cumpărat 2 maşini Löser în anul 1855, format 10, care în anul 1909 aparţin lui C. Constantinescu din Slatina.
Colegiul Sf. Sava cumpăra în 1856 o maşina Löser din 1855.
În aprilie 1876 cele 14 tipografii din Bucureşti aveau 40 de maşini cilindrice şi 12 teascuri, tipografii printre care se numără tipografi ca Eliade, Ohm, Boerescu)
FOCŞANI
Comisiunea centrală avea între anii 1860 şi 1862 maşina mănăstirii Neamţului şi a Statului de la Iaşi.
H. Goldner trimite în anul 1871 maşina sa Löser, care fusese a “Junimii” la Focşani şi care rămane la fratele său Calaman, administratorul stabilimentului. “Unde este oare acum această maşină?”19
CRAIOVA
Macinca şi Samitca au cumpărat în 1867/1868, o maşină Alauzet – Paris, care a fost expusă la expoziţia universală din acel an. În anul 1874 au cumpărat o maşină Augsgurg, iar în 1871 Chiţu şi Teodorian au cumpărat din Viena o maşină, care a costat 7655 lei, în mai 1872 o maşină “Universelle” cu 5500 lei şi în anul 1873 o maşină “Indispensable” cu 1660 lei, de la compania Hippolyte Marioni – Paris.
GALAŢI
Thiel avea maşina No. 1343, format 10, de la König et Bauer, Kloster Oberzell bei Würzburg, în Nov. 1868, montată şi condusă mai mulţi ani de maşinistul german Schmidt, presa care era funcţională în anul 1909 la “Naţională” tipografia lui Melinescu din Tulcea
În anul 1873 G. Mihăilescu cumpără un Sigl vechi, format No. 10 de la Weiss din Bucureşti, maşină adusă de Ohm de la Berlin în anul 1856, care a aparţinut lui St. Rasidescu şi Baumgarten.
În anul 1856 Bielig a cumpărat o maşină Augsburg, format 10.
BRĂILA
Pestemalgioglu deţinea presa No. 1483 König et Brauer, format 10, sosită în 10 Nov. 1869.
În 4 Dec 1907 a fost vândută lui St. Leodari din Vaslui.
BUZĂU
În Mai 1873 Al. Georgescu a cumpărat o maşină L. Kaiser et Fried (succesorii lui H. Löser) de la tipografia “Naţionale” de la C. N. Rădulescu şi St. Rasidescu din Bucureşti.
CARACAL
Funcţionează între anii 1874 şi 1875 presa vieneză, cumpărată de la “Prima tipografie română” de Chiţu şi Teodorian de la Craiova.
SLATINA
Tipograful Löbelsohn deţinea în anul 1877 un Marinoni format 8, cumpărat de la vărul său Filip Lazăr din Craiova, maşină care a fost inainte la tipografia “Indispensable” a lui Chiţu şi Teodorian.
CĂLĂRAŞI
Administraţia locală a cumpărat în anul 1875 un Augsburg No. 6, din anul 1873.
ROMAN
Tipografia “Armonia” a lui Gh. V. Sandu, a funcţionat între 1870 şi 1887, deţinea o maşină manuală “Sigl Wien - Berlin” care a fost adusă de la Viena în Febr. 1870 pe noua cale ferată românească 20
Tipografia Leon Friedmann, funcţionează între 1892 şi 1910, Str. Ştefan cel Mare, nr. 192.
Tipografia G. I. Cubelca, “Noua Tipografie”, funcţionează între 1879 – 1892.
Tipografia “Louis M. Smolinsky”, proprietar Louis Smolinski, functionează între 188 şi 1901
Fig. 03. Maşină manuală “Sigl Wien – Berlin”, de la Tipografia “Armonia” din Roman
Fig. 04. Maşină manuală “Sigl Wien – Berlin”, de la Tipografia “Armonia” din Roman
Fig. 05. Maşină manuală “Sigl Wien – Berlin” de la Tipografia “Armonia” din Roman
TURNU SEVERIN
Tipografii Macinca şi Samitca, proprietarii tipografiei “Naţionale” din Craiova, au vândut maşina Alauset în anul 1878.
MĂNĂSTIREA CĂLDĂRUŞANI
L. Kaiser vinde în anul 1879 o presă din 1878 egumenului Teofilact Dinu, presa cedată lui Nae Miulescu din Bucureşti.
GIURGIU
Tipograful Conduratu cumpără din Bucureşti în anul 1879 o presă circulară König et Bauer, format 12.
BOTOŞANI
Clara Marcovici în anul 1880 deţine o maşină tipografică.
RÂMNICU SĂRAT
Pecetescu aduce în anul 1880 maşină “No. 221 Kaiser 1880” care în anul 1909 a funcţionat la tipografia “Aurora” din Bucureşti.
BÂRLAD
Catzafany instalează o maşină Augsburg, format 58 x 80 cm, în anul 1881
TÂRGOVIŞTE
T. Mihaescu îşi mută tipografia de la Bucureşti la Târgovişte cu presa format No. 12.
PITEŞTI
G. Popescu cumpără în anul 1883 o maşină No. 10 fabricată de Sigl, Wien – Berlin în 1881.
VASLUI
Inginerul J. Prospère Vojen cumpară o tipografie şi o maşină din Bucureşti, în valoare de 12 000 lei, care a funcţionat în perioada 1884 – 1890
RÂMNICU VÂLCEA
În anul 1888 Oprea Dumitrescu deţine o maşină Marinoni No. 6.
BACĂU
Marguilies cumpără din Bucureşti o maşină Augsburg, în anul 1892.
Comisionarul Emil Appel din Coburg, relatează că între anii 1866 şi 1887, cât a fost asociat cu fraţii lui Hermann şi Moritz au adus în Romania 60 de maşini cilindrice, din fabrica Augsburg, Bavaria. Maşinile Augsburg au aparţinut tipografiilor Statului, Franz Göbl et Fii, Carol Göbl, Iosef Göbl, etc, tipografia avea 6 maşini între 1873 şi 1907 şi între anii 1899 şi 1906 au fost aduse 3 maşini de la Albert et Co. din Frankenthal (Bavaria) iar în 1905 o maşină de la Heidelberg şi în 1908 un Kaiser şi un “Fönix” de la Schelter et Giesecke – Wien.
Fig. 06. Maşină Frankenthal, sursa foto: Molin, Virgil, Almanahul graficei române 1927, Tiparul scrisul românesc Craiova, 1927
PLOIEŞTI
Costescu deţine un Augsburg No. 6 din 1875, care în anul 1909 se află la tipografia “Universul din Bucureşti.
Tipografia “Progresul” a funcţionat între 1880 – 1882, proprietar Constantin T. Grigorescu.
În anul 1882 tipografia “Progresul” este vândută lui Drăghici, iar în 1884 se asociază cu Ion N. Gheorghiu, transformandu-se în “Fabrica Progresul” - stabiliment de arte grafice şi produse de hârtie şi carton cu maşini americane de import.
Fig. 07. Tipografia Progresul, 1904, Secţia de plicuri
CONCLUZII
Utilajele tipografice din cele 16 centre româneşti între anii 1800 şi 1910 au fost importate din ţări ca Germania, Austria, Italia, şi Franţa.
Maşina manuală “Sigl Wien – Berlin” de la tipografia “Armonia” din Roman a fost adusă de la Viena în anul 1870 pe noua cale ferată românească.
Randamentul maşinilor “Tiegel” adue din Germania, acţionate automat ajungea pâna la 2400 de tiraje pe oră.
Teascurile de lemn cu şurub din tipografiile româneşti au fost construite la faţa locului de tipografi români. Înlocuirea teascurilor din lemn cu cele din fontă s-a realizat treptat după anul 1909.
În Botoşani la tipografia “La Concurenţa”, prima doamnă tipograf Clara Marcovici deschidea o tipografie care a funcţionat între anii 1880 şi 1900.
Numărul utilajelor înregistrate şi inventariate în lucrarea de faţă, aflate în cele 230 de tipografii româneşti, între anii 1800 şi 1910, este de 27 maşini cilindrice, 5 teascuri şi 5 maşini „Tiegel”, iar între anii 1866 şi 1887, comisionarul Emil Appel a adus în România 60 de maşini cilindrice, din fabrica Augsburg, Bavaria.
În prezent nu mai există informaţii cu privire la existenţa acestor utilaje tipografice.
În urma cercetărilor am descoperit în cartea "Tipografiile din România de la 1801 pâna astăzi” publicată în anul 1910, cele trei afirmaţii ale profesorului Gr. Creţu, autorul cărţii:
La Iaşi G. Asachi a adus a doua presă mecanică în 1849 din fabrica Leo Müller, presă “desfiinţată de Iacob Ţăranu în 1903, după ce Statul, căruia îi propusese să o primească în dar pentru muzeu, îi ceruse să o transporte de la Iaşi”21
La Mănăstirea Neamţului, Costache Rosetti Solescu şi T. Bălăşan, au adus din Viena, în Ian, 1872, o presă Löser veche, format Nr. 12, pentru “Naţională” care în 1883 a fost trecută ca “material brut” la fabrica lui Albert et Co. din Frankenthal.22
H. Goldner trimite în anul 1871 maşina sa Löser, care fusese a “Junimii” la Focşani şi care rămane la fratele său Calaman, administratorul stabilimentului. „Unde este oare acum această maşină?”23
LISTĂ ILUSTRAŢII / ILLUSTRATION LIST
Fig. 01: Maşină manuală “Tiegel” Boston, sursa foto: Molin, Virgil, Almanahul graficei române 1927, Tiparul scrisul românesc Craiova, 1927
Fig. 02. Maşină de tipar, sursa: Molin Virgil, Vocabularul tipografului român, Editura autorului, Craiova, 1923, pag. 22
Fig. 03. Maşina manuală “Sigl Wien – Berlin”, de la Tipografia “Armonia” din Roman
Fig. 04. Maşina manuală “Sigl Wien – Berlin”, de la Tipografia “Armonia” din Roman
Fig. 05. Maşină manuală “Sigl Wien – Berlin” de la Tipografia “Armonia” din Roman
Fig. 06. Maşină Frankenthal, sursa foto: Molin, Virgil, Almanahul graficei române 1927, Tiparul scrisul românesc Craiova, 1927
Fig. 07. Tipografia Progresul, 1904, Secţia de plicuri
BIBLIOGRAFIE / BIBLIOGRAPHY
Antonovici, I. şi Creţu Gr., Tipografiile din România de la 1801 pâna astăzi, Bucureşti, Ediţia a doua, Imprimeria Statului, 1910
Molin, Virgil, Cartea tipografului român, Editura autorului, Craiova, 1923
Molin, Virgil, Vocabularul tipografului român, Editura autorului, Craiova, 1923
Molin, Virgil, Almanahul graficei române 1926, Tiparul scrisul românesc Craiova, 1926
Molin, Virgil, Almanahul graficei române 1927, Tiparul scrisul românesc Craiova, 1927
Molin, Virgil, Almanahul graficei române 1928, Tiparul scrisul românesc Craiova, 1928
Molin, Virgil, Almanahul graficei române 1929, Tiparul scrisul românesc Craiova, 1929
Leonescu Em., Cf. Noţiuni istorice despre tipografiile din Botoşani, în Voinţa Naţională, anul XXV, No. 6788 şi 793 şi Halcografia lui M. I. Schwefelberg
Simionescu Dan şi Buluţă, Gheorghe, Pagini din istoria cărţii româneşti, Editura Ion Creangă, 1981
Radu, Măriuca şi Repanovici, Angela, O istorie a tiparului şi a tipăriturilor, Ed. Universitară Transilvania, Braşov, 2004
1Molin, Virgil, Vocabularul tipografului român, Editura autorului, Craiova, 1923, p. 80
2Molin, Virgil, Vocabularul tipografului român, Editura autorului, Craiova, 1923, p. 28
3Antonovici, I. şi Creţu, Gr., "Tipografiile din Romania de la 1801 pâna astăzi, Bucureşti, Ediţia a doua, Imprimeria Statului, 1907, p. 11
4Antonovici, I. şi Creţu, Gr., "Tipografiile din România de la 1801 pâna astăzi, Bucureşti, Ediţia a doua, Imprimeria Statului, 1907, p. 14
5 Leonescu, Em., Cf. Noţiuni istorice despre tipografiile din Botoşani, în Voinţa Naţională, anul XXV, No. 6788 şi 793 şi Halcografia lui M. I. Schwefelberg
6Antonovici, I. şi Creţu, Gr., "Tipografiile din România de la 1801 pâna astăzi, Bucureşti, Editia a doua, Imprimeria Statului, 1907, p. 23
7 Cf. C. Radu, Bacăul, 1850 – 1900, p. 77 şi 114
8Cf. Tipografiile etc. din Bârlad de I. Antonovici şi Gr. Creţu, p. 33 - 98
9Antonovici, I. şi Creţu, Gr., "Tipografiile din România de la 1801 pâna astăzi, Bucureşti, Editia a doua, Imprimeria Statului, 1907, p. 24
10Molin, Virgil, Vocabularul tipografului român, Editura autorului, Craiova, 1923, p. 80
11Molin, Virgil, Vocabularul tipografului român, Editura autorului, Craiova, 1923, p. 28
12"Tiegel” maşina de tipărit acţionată manual sau automat, Molin Virgil, Vocabularul tipografului român, Editura autorului, Craiova, 1923, p. 23
13Molin, Virgil, Vocabularul tipografului român, Editura autorului, Craiova, 1923, p. 28
14Fontă, DEX
15“patul presei”, Molin Virgil, Vocabularul tipografului român, Editura autorului, Craiova, 1923, p. 17
16“platan”, placă presatoare, Molin Virgil, Vocabularul tipografului român, Editura autorului, Craiova, 1923,
17Antonovici, I. şi Creţu, Gr., "Tipografiile din Romania de la 1801 pâna astăzi, Bucureşti, Ediţia a doua, Imprimeria Statului, 1907, p. 11
18Antonovici, I. şi Creţu, Gr., "Tipografiile din România de la 1801 pâna astăzi, Bucureşti, Ediţia a doua, Imprimeria Statului, 1907, p. 28
19Antonovici, I. şi Creţu, Gr., "Tipografiile din România de la 1801 pâna astăzi, Bucureşti, Ediţia a doua, Imprimeria Statului, 1907, p. 29 (“acum” însemnând anul publicării cărţii, adică 1910)
20Antonovici, I. şi Creţu, Gh. 1907, "Tipografiile din România de la 1801 până astăzi, Bucureşti, Ediţia a doua, Imprimeria Statului, p. 30
21Antonovici, I. şi Creţu, Gr., "Tipografiile din România de la 1801 pâna astăzi, Bucureşti, Ediţia a doua, Imprimeria Statului, 1907, p. 28
22Antonovici, I. şi Creţu, Gr., "Tipografiile din România de la 1801 pâna astăzi, Bucureşti, Ediţia a doua, Imprimeria Statului, 1907, p. 29
23Antonovici, I. şi Creţu, Gr., "Tipografiile din România de la 1801 pâna astăzi, Bucureşti, Ediţia a doua, Imprimeria Statului, 1907, p. 29 (“acum” însemnând anul publicării cărţii, adică 1910)